मानवरहित क्रासिंग पर होने वाली दुर्घटनाएं

Accidents at Unmanned Level Crossing
Last Date Jul 17,2015 04:15 AM IST (GMT +5.30 Hrs)
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रेल अधिनियम की धारा 161 के अनुसार “यदि किसी वाहन को चलाने वाला ...

रेल अधिनियम की धारा 161 के अनुसार “यदि किसी वाहन को चलाने वाला व्यतक्ति किसी क्रासिंग को लापरवाही से पार करता हुआ पाया गया तो उसे दण्डस्वरूप एक वर्ष तक का कारावास हो सकता है।”

मोटर वाहन अधिनियम की धारा 131 के अनुसार “प्रत्येक मोटर चालक किसी मानवरहित रेलवे क्रासिंग पर पहुंचने पर वाहन को रोकेगा और वहां उपस्थित कंडक्टवर, क्ली नर, सहायक या किसी अन्या व्य्क्ति के द्वारा यह सुनिश्चित करेगा कि किसी भी दिशा से कोई गाड़ी या ट्राली तो नहीं आ रहीं है, और सुनिश्चित हो जाने के बाद ही वाहन को क्रासिंग से पार ले जाएगा तथा ऐसी स्थिति में जहां कंडक्टेर, क्लीकनर, सहायक या कोई अन्य व्यकक्ति उपलब्धक नहीं हो वहां चालक स्वयं उतर कर यह सुनिश्चित करेगा कि किसी भी दिशा से कोई गाड़ी या ट्राली नहीं आ रही हो।”
आवागमन के लिए सड़क का प्रयोग करने वाले लोग क्योंकि नियमों का पालन नहीं करते हैं जिसके परिणामस्वकरूप अधिक दुर्घटनाएं हो रही हैं और इन दुर्घटनाओं में अनेक लोगों के अनमोल जीवन की हानि हो रही है।

मानवरहित क्रासिंग पर दुर्घटनाओं को कम करने के लिए अपने सुझाव साझा करें।

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रीसेट
1919 सबमिशन दिखा रहा है
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Ravi Dhingani 4 साल 1 महीना पहले

Proper fancing should be done around the railway tracks and after some distance there should 4-5 persons assign duty to watch in nearby tracks areas and CCTV cameras should be kept so any mal-pratices going on in train can also be captured through CCTV footage

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Ravindra kumar Sah 4 साल 1 महीना पहले

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apurv Ashish 4 साल 4 महीने पहले

I would like to propose the design of Anti-Collision Device.This design can fully automate the railway system from including the unmanned crossing as well as time management.This design coupled with the software part can run the entire system with the help of reliable sensor network.Features-
1.Unique design of sensor which is reliable(100%),durable and cheap in long run.
2.Hard-wired system,hence zero chance of interference or radio blackout.
3.Much cheaper than existing design(10 lakh/km)

1320
Aditi Marathe 4 साल 4 महीने पहले

प्रिय मोदिजी, अभितक मुंबई फलाटोंकी हालत वैसिही है, समझमें नहि आता जल्दि सुधार क्यो नहि करते? जनताने bjp पर बहोत भरोसा किया है ऊसे टूटने मत देना.

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subrat kumar samantray 4 साल 4 महीने पहले

Technological use:
1. Railway: Install Automatic gate with warning lights and sound to stop the motorist crossing over.
2. Railway: If not feasible cost-wise to implement it, we can only have Warning light and sound triggered by approaching train. It can be monitored centrally. The driver of the train can report of all the crossing to better manage it.
3. Local Authorities: Educate nearby people of the danger and carry out surprise check by police with fine.
(photo UK Crossings)

500
PRATIIP SEN 4 साल 4 महीने पहले

LEVE CROSSINGS SHALL BE UNDER DIGITAL CONTROL.IN ALL LEVEL CROSSINGS UNDER COMPUTERISED BY CENTRAL OR MAIN STATION.JOB OPPRTUNITY CAN BE OPEN THROUGH SHIFTING CHANGE IN LEVEL CROSSING,THOSE WHO ARE IN IT DEPT OR IT KNOWLEDGEABLE.THERE RUDDER CAN BE INSTALLED JUST LIKE FLIGHT SYSTEM.

400
N DHANASEKHAR 4 साल 4 महीने पहले

Make trains move slower at rail crossings which are unmanned,near to the railway station.
people should be made aware of the rail accidents that happen at rail crossings and announcements should be arranged for people to not to cross when the train is nearby 100m from the crossing which is unmanned. The announcements may be made automatic by using sensors that recogize the train movement and their distance from the unmanned railcrossing.

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gopal krishna_2 4 साल 4 महीने पहले

there should not be any moaned or unmanned railway crossings as it finally lead to delay and subject to risk safety of commuters as mechanical devices after aging will increase the failure rate, the best idea to form a separate organization jst like NHAI or NITI AAYOG involved in planning, negotiation and construction of ROB having both railway and state authorities ,