Home | MyGov

Accessibility
ऐक्सेसिबिलिटी टूल
कलर एडजस्टमेंट
टेक्स्ट साइज़
नेविगेशन एडजस्टमेंट

Inviting Suggestions on the Draft National Policy for Skill Development and Entrepreneurship 2025

Inviting Suggestions on the Draft National Policy for Skill Development and Entrepreneurship 2025
आरंभ करने की तिथि :
Jun 17, 2025
अंतिम तिथि :
Jul 15, 2025
23:45 PM IST (GMT +5.30 Hrs)

Ministry of Skill Development and Entrepreneurship has undertaken an exercise for review and revision of the National Policy for Skill Development and Entrepreneurship 2015. This ...

Ministry of Skill Development and Entrepreneurship has undertaken an exercise for review and revision of the National Policy for Skill Development and Entrepreneurship 2015. This has been necessitated considering rapid transformation in technology, emerging market requirements, changing global scenario, and evolving skilling and entrepreneurship landscape.

A draft of the National Policy for Skill Development and Entrepreneurship, 2025 has been prepared that aims to provide a comprehensive framework for all skilling and entrepreneurship activities being carried out in the country, and to align them with the national priorities. The aspirations underlining the draft national policy are: scale, quality and inclusion. For realization of these aspirations, key principles, thrusts and enablers have also been indicated. The draft national policy also seeks to establish clarity, coherence and convergence for skill development and entrepreneurship promotion efforts across the country. It also seeks to link skill development and entrepreneurship promotion to the improved employability and productivity outcomes.

To ensure that the revised National Policy for Skill Development and Entrepreneurship, 2025 is aligned with current and emerging requirements, the Ministry of Skill Development and Entrepreneurship, Government of India in collaboration with MyGov invites inputs/suggestions from general public as well as researchers, startups, civil society, and domain experts.

Your suggestions on the draft policy will help in shaping and sharpening the policy prescriptions along with the key deliverables.

Click here to read the draft of new National Policy for Skill Development and Entrepreneurship 2025 (PDF - 124 KB)

फिर से कायम कर देना
535 सबमिशन दिखा रहा है
Deepali Hingne
Deepali Hingne adv 43 मिनट 26 सेकंड पहले

skill didn't bound in Age & gGender
it's depend on Curiosity Observation & Concern
for nation society
Be a Solution Maker
rather Problem Creater
और problem दिखे तो उसे अनदेखा करने के बजाए Solution पर ध्यान दे काम करे
4example- लोग पहाड़ जंगल मंदिर घुमने जाते है पर वहा सब कचरा फैलाकर आते है वो plastic बोतले..& else सब नदी झरने पाणी मे जाकर - water pollution/animal spoil
फीर - एक तो फेको मत कचरा तर ना सुनते
तो कितने सोच सकते है के पानी मे ही ऐसा कुछ element invent करे जो - वो plastic रोके या गलत जाए और एक जगह ठहर जाए
पाणी भी खराब ना हो और animal को खतरा भी ना हो
या फीर 1liter से ज्यादा carry नही कर सकते weight भी है तो pouch रखे with rubber open
- Skill
first came into mind or take birth in thought process
which..

Deepali Hingne
Deepali Hingne adv 1 घंटा 21 मिनट पहले

..फीर ईसे और अच्छेसे करने के लिए
बच्चो का interest , youth direction
even if do categories- this may help more
Skillful - work acts
4example- kids youth then woman & even old age people's contribution matters
मतलब - समाज का हरकोई जिम्मेदार नागरीक
अपने कार्यक्षेत्र मे कुछ ना कुछ दायित्व लेकर समाज प्रगती का भागीदार होगा
& such a modern techno tools material- digital era
Easier Faster in Proper Layer
how , that's skill
* समाज का काम तानाबाना मे बुनना है
हर किसी को अपना काम चुनना है
even housewife - indirectly do a house based skill work
that skill not only Earning but also Learning for Society
then Agewise - Skill enterpreuer hob business
kids youth middle age - both male female , old age
Digital Skill makes it easy ..

Deepali Hingne
Deepali Hingne adv 1 घंटा 35 मिनट पहले

Skill are - invuild & natural elements
which each & every person having it's own
जन्म से हर ईन्सान upto the age of 8/10 yrs Balnk Empty
ही होता है - them parenting family upbringing education society..
का role है वो कैसे बनता है
in short - संस्कार is a Skill
पर ऐसा नही ईनमे से कुछ steps missing हो गए तो उसमे Skill नही 4example good parenting if not gain but by good education upbringing अच्छा सिख सकता है
- Skill
emptiness को भर देता है या यु कहे
जो है उसे और गुणकारी बना देता है

तो समाज का भी दायित्व बनता है उसे वैसा बनने मे सहायता प्राप्त हो
और गर सरकार और समाज दोनो मिलकर प्रयास करे तो उन्नती प्रगती की राहतर दौड़ेगी
ऐसी सहायता प्राप्त हो के - as per interst work हो
फीर उसे job business not for only for also others ..

advpraveenpratap
advpraveenpratap 2 घंटे 13 मिनट पहले

मेहनत से इंसान सिर्फ दाल रोटी खा सकता है,छोटी मोटी झोपड़ी टाइप मकान बना सकता है,
आलीशान महल नहीं बना सकता ,
धन का पेड़ भ्रष्टाचार की धरती पर ही उगता है।
और यह दिखता भी है।
लेकिन...............
यदि लोगों को ईमानदारी का मूल्य मिलने लगे (एवार्ड) तो कुछ हद तक सुधार होने की संभावना हो सकती है।
लोगों की ईमानदारी को जागृत करना ही होगा,
इसकी शुरूआत हमारे जनप्रतिनिधियों को ईमानदार रह कर ........

Rajesh Kumar_1434
Rajesh Kumar 3 घंटे 34 मिनट पहले

कौशल आपके प्रयास व अनुभव का सम्मिश्रण होता है। इसलिए कौशल विकास के पाठ्यक्रम में कम से कम 60% जमीनी स्तर पर अभ्यास होना चाहिए। किताब में पढ़ने की बजाय खुद प्रैक्टिकल करने से ज्यादा बारीकी व गहराई से सीखता है।

Rajesh Kumar_1434
Rajesh Kumar 4 घंटे 9 मिनट पहले

नमस्कार पुश्तैनी धंधों में बचपन से ही हाथ बंटाने और उसी को आगे उन्नत करने से स्वरोजगार व आर्थिक निर्भरता आयेंगी।

MUKESHKUMAR_17927
MUKESHKUMAR 8 घंटे 34 मिनट पहले

Resp Team,
I am writing this suggestion and review in my capacity as an authorized representative of a service industry organization with an employee strength of 4000 and as a recognized Training Partner of the National Skill Development Corporation (NSDC).
With over a decade of hands-on experience in the field of skill development since 2014, I have been closely involved in the planning, execution, and evaluation of training programs across various levels and job role including State & Central Skill Development Programs. My insights are based on practical exposure, industry feedback, and alignment with evolving skilling standards and workforce demands.
I respectfully submit the following suggestion for your kind consideration, with the intent to enhance the effectiveness, efficiency, and industry relevance of training interventions. These inputs are rooted in operational experience and a deep understanding of learner needs, trainer challenges, and employer expectations.
PFA