Inviting comments on the NATIONAL CREDIT FRAMEWORK

Inviting comments on the NATIONAL CREDIT FRAMEWORK
Start Date :
Nov 21, 2022
Last Date :
Nov 30, 2022
23:45 PM IST (GMT +5.30 Hrs)
Submission Closed

Taking the vision of the new National Education Policy (NEP) as envisioned under the dynamic ...

Taking the vision of the new National Education Policy (NEP) as envisioned under the dynamic
leadership of our Hon’ble Prime Minister, Shri Narendra Modi, the Government of India has developed the National Credit Framework (NCrF) to enable the integration of academic and vocational domains to ensure flexibility and mobility between the two. NCrF would be a game changer by opening numerous options for further progression of students and inter-mingling of school and higher education with vocational education and experiential learning, thus mainstreaming skilling and vocational education. NCrF will also enable students who have dropped out of mainstream education to re-enter the education ecosystem.

NCrF will seamlessly integrate the credits earned through school education, higher education, and
vocational and skill education by encompassing the National Higher Education Qualification Framework (NHEQF), National Skills Qualification Framework (NSQF) and National School Education Qualification Framework (NSEQF). It also supports educational acceleration for students with gifted learning abilities and Recognition of Prior Learning for the workforce that has acquired knowledge and skills informally through the traditional family inheritance, work experience or other methods. The inclusive umbrella framework aims to make the options for Multiple Entry-Multiple Exit accessible and applicable across higher education, school education and vocational education, allowing students to choose their own learning trajectories and programmes.

The framework has been jointly developed by a committee constituted by the Government with members from UGC, AICTE, NCVET, NIOS, CBSE, NCERT, Department of School Education and Literacy & Department of Higher Education, Ministry of Education, DGT, and Ministry of Skill Development under the guidance of Union Minister of Education and Minister of Skill Development & Entrepreneurship.

The Government is inviting comments and observations by the 30th of November on the document
which is available in the link below for download.
National Credit Framework

The feedback on the report can be sent to comments.ncrf@gmail.com.

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Showing 385 Submission(s)
ANIL KUMAR CHAUHAN
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Anil Kumar Chauhan 3 days 23 hours ago

महोदय, आम लोगों के लिए जंगलों व सड़क, नहर व रेलवे के किनारे ड्यूरियन फल Durio zebithianus,अफ्रीकी कटहल Treculia africana veriety africana, अफ्रीकी बूश मैंगो Irvingia gabonansis, सफावो फल Dacryoedes edulis, रामबूतन लीची Nephelium lappacium,एवोकाडो Persia americana, माया ब्रेड नट Brosimum alicastrum, कैमू- कैमू Myrcearia dubia, बिली गोट प्लम Terminalia ferdinandiana,मोरिश पाम Mauritea flexuosa, गोजी बेरी Lycium barberum,मेक्सिकन पेड़ पालक Cnidoschulus Chayamansa, पेड़ पालक Pisonia grandis alva ,अफ्रीकी काला शीशम Dalbergia melanozylon , अफ्रीकन पदौक Pterocarpus soyauxii व पेड़ों की छाया में कई प्रकार के मशरूम जैसे Morchella esculenta,Boletus edulis इत्यादि उगाकर आम आदमी की आमदनी बढ़ाई जा सकती है व उनके जीवन स्तर का उच्चीकरण किया जा सकता है|इससे देश में बड़े पैमाने पर रोजगार के अवसर सृजित होंगे|माया ब्रेड नट के पर्याप्त मात्रा में उत्पादन से पशु पालन के लिए पर्याप्त मात्रा में दाना तैयार होगा,इससे बडे़ पैमाने पर पशुपालन करके भारी मात्रा में रोजगार का सृजन होगा |इससे कुपोषण दूर होगा

ANIL KUMAR CHAUHAN
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Anil Kumar Chauhan 4 days 7 minutes ago

महोदय, आम लोगों के लिए जंगलों व सड़क, नहर व रेलवे के किनारे ड्यूरियन फल Durio zebithianus,अफ्रीकी कटहल Treculia africana veriety africana, अफ्रीकी बूश मैंगो Irvingia gabonansis, सफावो फल Dacryoedes edulis, रामबूतन लीची Nephelium lappacium,एवोकाडो Persia americana, माया ब्रेड नट Brosimum alicastrum, कैमू- कैमू Myrcearia dubia, बिली गोट प्लम Terminalia ferdinandiana,मोरिश पाम Mauritea flexuosa, गोजी बेरी Lycium barberum,मेक्सिकन पेड़ पालक Cnidoschulus Chayamansa, पेड़ पालक Pisonia grandis alva ,अफ्रीकी काला शीशम Dalbergia melanozylon , अफ्रीकन पदौक Pterocarpus soyauxii व पेड़ों की छाया में कई प्रकार के मशरूम जैसे Morchella esculenta,Boletus edulis इत्यादि उगाकर आम आदमी की आमदनी बढ़ाई जा सकती है व उनके जीवन स्तर का उच्चीकरण किया जा सकता है|इससे देश में बड़े पैमाने पर रोजगार के अवसर सृजित होंगे|माया ब्रेड नट के पर्याप्त मात्रा में उत्पादन से पशु पालन के लिए पर्याप्त मात्रा में दाना तैयार होगा,इससे बडे़ पैमाने पर पशुपालन करके भारी मात्रा में रोजगार का सृजन होगा |इससे कुपोषण दूर होगा

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vijayannamalai
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VIJAY ANNAMALAI 4 days 28 minutes ago

1. Do we capable to implement one nation one education system through the government. Note. Here I mean, have government ready to adopt all private schools, collages and bring into one roof under government (no more private).

2. Do we able to increase educated % by 95%

Amit Kumar Sah_30
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Amit Kumar Sah 4 days 1 hour ago

सभी लोग से अनुरोध है की बच्चों को इस पोर्टल के बारे में बताये और इससे जोरे कियोकी की यहाँ बच्चे हो या बूढ़े सभी के लिए अच्छे सिखंके की बाते होती जिससे बच्चे अपने आपको और भी अच्छा बना सके |

Amit Kumar Sah_30
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Amit Kumar Sah 4 days 1 hour ago

कक्षा की भागीदारी को श्रेणीबद्ध किया जाना चाहिए जिससे प्रत्येक बच्चा विषय को सुनने और समझने में सक्षम हो सके। व्यक्तिगत स्वच्छता, शिष्टाचार, सुरक्षित साइबर ब्राउजिंग,कंप्यूटर , किशोरों के प्रशिक्षण को बनाए रखने पर अनिवार्य कार्यशालाओं को अनिवार्य रूप से करे |
बच्चे को बुनियादी नैतिक शिक्षा देनी चाहिए और नैतिकता को प्रभावित करने वाली चुनिंदा प्रार्थनाओं की जानकारी देनी चाहिए|
धन्यवाद सर |

Amit Kumar Sah_30
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Amit Kumar Sah 4 days 1 hour ago

सभी स्कूल में आज के डिजिटल दुनिया में बच्चों को पहली कक्षा से ही उससे कंप्यूटर के बुक से गियान देना चाहिए ण की कंप्यूटर कियोकी छोटे बच्चों के कंप्यूटर हानिकरक होंगे इसलिए |
बस उससे सिखाया जाये कंप्यूटर के बारे में

Amit Kumar Sah_30
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Amit Kumar Sah 4 days 1 hour ago

हमें व्यावहारिक ज्ञान और कौशल को अधिक प्राथमिकता देनी चाहिए।

Amit Kumar Sah_30
Baas Image 1091230
Amit Kumar Sah 4 days 1 hour ago

नई शिक्षा आधारित नीति में प्रैक्टिकल आधारित शिक्षा को प्राथमिकता दी जाए।
शिक्षक चयन की डिग्री नहीं गुणवत्ता में कोई समझौता न करे सरकार इसे शिक्षा नीति में शामिल किया जाना चाहिए।
शिक्षा किसी भी राष्ट्र में करे पर आरक्षण सभी को एक बराबर मिलना चाहिए |
शिक्षा में किसको भी जाती को ऊपर या निचे नहीं करना चाहिए सभी को एक बराबर अधिकार दे |