- चंडीगढ़ संघ राज्य क्षेत्र
- रचनात्मक क्रियास्थल
- दादरा नगर हवेली केन्द्रीय शासित प्रदेश
- दमन और दीव केन्द्रीय शासित प्रदेश
- प्रशासनिक सुधार और लोक शिकायत विभाग
- जैव प्रौद्योगिकी विभाग
- व्यापार महकमा
- उपभोक्ता मामले विभाग
- औद्योगिक नीति और संवर्धन विभाग
- डाक विभाग
- विज्ञान और प्रौद्योगिकी विभाग
- दूरसंचार विभाग
- डिजिटल भारत
- आर्थिक मामले
- एक भारत श्रेष्ठ भारत
- ऊर्जा संरक्षण
- व्यय प्रबंधन आयोग
- खाद्य सुरक्षा
- गांधी@150
- बालिका शिक्षा
- सरकारी विज्ञापन
- हरित भारत
- अतुल्य भारत!
- इंडिया टेक्सटाइल
- भारतीय रेल
- Indian Space Research Organisation - ISRO
- रोज़गार निर्माण
- LiFE- 21 दिन का चैलेंज
- मन की बात
- मैला ढ़ोने की प्रथा से मुक्त भारत
- पूर्वोत्तर क्षेत्र विकास मंत्रालय
- कृषि और किसान कल्याण मंत्रालय
- रसायन और उर्वरक मंत्रालय
- नागरिक उड्डयन मंत्रालय
- कोयला मंत्रालय
- कारपोरेट कार्य मंत्रालय
- संस्कृति मंत्रालय
- रक्षा मंत्रालय
- पृथ्वी विज्ञान मंत्रालय
- शिक्षा मंत्रालय
- Ministry of Electronics and Information Technology
- पर्यावरण, वन और जलवायु परिवर्तन मंत्रालय
- विदेश मंत्रालय
- वित्त मत्रांलय
- स्वास्थ्य और परिवार कल्याण मंत्रालय
- गृह मंत्रालय
- आवास और शहरी मामलों के मंत्रालय
- सूचना और प्रसारण मंत्रालय
- जल शक्ति मंत्रालय
- कानून और न्याय मंत्रालय
- सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यम मंत्रालय (MSME)
- पेट्रोलियम और प्राकृतिक गैस मंत्रालय
- ऊर्जा मंत्रालय
- सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय
- सांख्यिकी एवं कार्यक्रम क्रियान्वयन मंत्रालय
- इस्पात मंत्रालय
- महिला एवं बाल विकास मंत्रालय
- माईगव मूव - वॉलंटियर
- नई शिक्षा नीति
- न्यू इंडिया चैंपियनशिप
- नीति आयोग
- भारत के विकास के लिए एनआरआई
- ओपन फोरम
- PM Live Events
- राजस्व और जीएसटी
- ग्रामीण विकास
- सांसद आदर्श ग्राम योजना
- सक्रिय पंचायत
- कौशल विकास
- स्मार्ट सिटी
- भारत में खेलकूद
- स्वच्छ भारत
- जनजातीय विकास
- जलागम प्रबंधन
- राष्ट्र निर्माण में युवाओं की भागीदारी
उपेक्षित युवाओं में साक्षरता में सुधार करने के लिए क्या उपाय अपेक्षित हैं

आरंभ करने की तिथि :
Jun 24, 2015
अंतिम तिथि :
Nov 01, 2015
00:00 AM IST (GMT +5.30 Hrs)
उपेक्षित युवाओं में साक्षरता में सुधार करने के लिए क्या उपाय ...
Only basic education with applied mathematics and political awareness is to provide to marginalized youths. Syllabus is to designed as a programs for 4-5 weeks. Programs must contains the different root causes of marginalization.
There are three important measures to improve literacy among the marginalised youth.(1)EARN WHILE LEARNING:Soft skills and trade/field-specific classes must be held in addition to normal course classes.(2)LEARN WHILE EARNING:Custom time and course-tailored classes must be conducted which promote working youth to learn at any time comfortable to attend.(3)LEARN AND EARN WHILE TEACHING:Youth who gain expertise must be encouraged to teach in the same places where they learn and must be paid well.
Sir, four professions are most challenging to Us:- 1- Corruption, 2- prostitution, 3- stilling 4- begging. If govt. can take one step it can stop within 2 to 3 years. my request is we have to stop production of money(currency) only money should be transfer through RTGS or through banks Hard cash transaction should be banned as our previous govt banned to Rs.1000 to Rs10000. kindly do this and corruption will never exist. and ultimately other problem will solved
School in the cloud program by Professor Sugata Mitra is the way to go!
Watch this interesting video and get inspired: https://www.youtube.com/watch?v=dk60sYrU2RU
PM sir education of what standard while youth is involved in corruption and neutral to his duties, job and responsibility
My PM
Ask everybody to learn Hindi. So that each and every student can work in all parts of India. Make Hindi language Mandatory from LKG.
Youth are key in nation building. Every dept. should have young people below 40 at-least 40-50%; a platform to innovate and raise bar. Especially in the Departments where citizens are direct or end customer. PM's concept of having "Young Professional" is widely appreciated among youths and experienced persons should be hired to provide effective services and build a better service model or mindset @Govt. setting.
use of modern tech n practical knowledge about the subject n respect the vision create by the students
According to me, the.young people must be made aware of the rights and duties of a responsible citizens so that he takes.active part in all aspects of Development of a new and better India and thus a better place to live in.
In order to get the marginalised youth into schools we got to get the parents to encourage them to go to schools. A lot of this category youth would love to attend school but are forced to work in order to support their family. So if in schools we can educate them on skills essential to support their families this would be ideal. One good way of education would be to try and use the problems faced by these students to create solutions that can be implemented (I.e.,rainwater harvesting for water)