- चंडीगढ़ संघ राज्य क्षेत्र
- रचनात्मक क्रियास्थल
- दादरा नगर हवेली केन्द्रीय शासित प्रदेश
- दमन और दीव केन्द्रीय शासित प्रदेश
- प्रशासनिक सुधार और लोक शिकायत विभाग
- जैव प्रौद्योगिकी विभाग
- व्यापार महकमा
- उपभोक्ता मामले विभाग
- औद्योगिक नीति और संवर्धन विभाग
- डाक विभाग
- विज्ञान और प्रौद्योगिकी विभाग
- दूरसंचार विभाग
- डिजिटल भारत
- आर्थिक मामले
- एक भारत श्रेष्ठ भारत
- ऊर्जा संरक्षण
- व्यय प्रबंधन आयोग
- खाद्य सुरक्षा
- गांधी@150
- बालिका शिक्षा
- सरकारी विज्ञापन
- हरित भारत
- अतुल्य भारत!
- इंडिया टेक्सटाइल
- भारतीय रेल
- Indian Space Research Organisation - ISRO
- रोज़गार निर्माण
- LiFE- 21 दिन का चैलेंज
- मन की बात
- मैला ढ़ोने की प्रथा से मुक्त भारत
- पूर्वोत्तर क्षेत्र विकास मंत्रालय
- कृषि और किसान कल्याण मंत्रालय
- रसायन और उर्वरक मंत्रालय
- नागरिक उड्डयन मंत्रालय
- कोयला मंत्रालय
- कारपोरेट कार्य मंत्रालय
- संस्कृति मंत्रालय
- रक्षा मंत्रालय
- पृथ्वी विज्ञान मंत्रालय
- शिक्षा मंत्रालय
- Ministry of Electronics and Information Technology
- पर्यावरण, वन और जलवायु परिवर्तन मंत्रालय
- विदेश मंत्रालय
- वित्त मत्रांलय
- स्वास्थ्य और परिवार कल्याण मंत्रालय
- गृह मंत्रालय
- आवास और शहरी मामलों के मंत्रालय
- सूचना और प्रसारण मंत्रालय
- जल शक्ति मंत्रालय
- कानून और न्याय मंत्रालय
- सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यम मंत्रालय (MSME)
- पेट्रोलियम और प्राकृतिक गैस मंत्रालय
- ऊर्जा मंत्रालय
- सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय
- सांख्यिकी एवं कार्यक्रम क्रियान्वयन मंत्रालय
- इस्पात मंत्रालय
- महिला एवं बाल विकास मंत्रालय
- माईगव मूव - वॉलंटियर
- नई शिक्षा नीति
- न्यू इंडिया चैंपियनशिप
- नीति आयोग
- भारत के विकास के लिए एनआरआई
- ओपन फोरम
- PM Live Events
- राजस्व और जीएसटी
- ग्रामीण विकास
- सांसद आदर्श ग्राम योजना
- सक्रिय पंचायत
- कौशल विकास
- स्मार्ट सिटी
- भारत में खेलकूद
- स्वच्छ भारत
- जनजातीय विकास
- जलागम प्रबंधन
- राष्ट्र निर्माण में युवाओं की भागीदारी
खनन क्षेत्र में कौशल का विकास कक्षा (डिग्री / डिप्लोमा / सर्टिफिकेट कार्यक्रम के माध्यम से), उप-उन्मुख प्रशिक्षण / शिक्षुता द्वारा या नौकरी के दौरान दिए गए प्रशिक्षण में से किस माध्यम से सबसे बेहतर हो सकता है?

आरंभ करने की तिथि :
Jan 01, 2015
अंतिम तिथि :
Nov 15, 2014
04:15 AM IST (GMT +5.30 Hrs)
हमारा देश विभिन्न धात्विक और गैर धात्विक खनिज संसाधनों से परिपूर्ण ...
India needs to build and strengthen its educational infrastructure in order to ensure that it is able to meet existing and emerging skill demands. Currently India lags behind in terms of employability of its human resources - amongst the age group of 15-29 years, only about two percent are reported to have received formal vocational training and another eight percent received non-formal vocational training.This is significantly low when compared to industrialized countries.
If skills in the mining sector are provided for people.they only know about the theoretical form so it doesn't help for any people.they trained in the practical manner means it helps a lot to gain knowledge about that domain.
Classroom education is essential for clarity of fundamentals. In mines, safety aspects are at apex. These are possible only in theory at classroom.
less theory & more practical or field work training in Helath, safety, environment is better for coal & other Mining workers-but it is not applicable in oil&gas exploration-- I am sharing my experience-- here one Oil&gas worker need more latest technology & computer experience other wise they can't alone operate the drilling M/c-s
There are several challenges preventing India’s rural masses specially poor people from competing in the modern market, such as the lack of formal education and marketable skills. Government may bridge this gap by funding training projects bench marked to global standards, with an emphasis on placement, retention, career progression and foreign placement etc.
According to Census 2011, India has 55 million potential workers between the ages of 15 and 35 years in rural areas. At the same time, the world is expected to face a shortage of 57 million workers by 2020. This presents a historic opportunity for India to transform its demographic surplus into a demographic dividend.
Nothing can beat on-site learning on any given day. Human are best in mimicking and its better to first show them how its done and then correlate it with theories taught in class-room environment, this way student will be able to grasp the knowledge and key concepts in much better and efficient way.
Yes the skills in mining sector are developed in class room environment as there are many course running in America successfully like gold mining degree/diploma which not only help in searching the mining material but also in how to dig that material successfully with minimum wastage of that material but practical or field work training is also necessary.Having both the practical and theoretical knowledge can help them in working more efficiently.
yaa it is possible develope a skill in class room eniverment but at a same time practical knowlage is requried
Respected sir I kindly request you that I am a outsourcing employee of SBI Silchar (Assam) my family is fully depend on me please do something for our regularisation as soon as possible, bocoz we just lost our hope but new a days there is a hope arises due to modi sir. Very difficult to surviving wita a nominal amount. I am working since last 12 years.